Nog meer bosbranden.....

9 september 2017 - Pincher Creek, Canada

Vanmorgen bijtijds opgestaan om via het Peter Lougheed Provincial Park naar mijn locatie in Pincher Creek te rijden. Vandaar uit ga ik twee dagen de Waterton Lakes bekijken, was het plan.......

Peter Lougheed National ParkVia een binnen weg 742 (Smith Dorrien Trail) vanuit Canmore vertrokken richting Longview. Deze gravelweg was aanbevolen als zeer mooi en wildrijk. Helaas was het zicht aanvankelijk nog steeds beperkt en heb ik weinig wild gezien. Wel veel hikers die met een rotgang over de gravelroad reden en zorgden dat je vervolgens 10 minuten niets meer kon zien. Na bijna twee uur over deze weg gehobbeld te hebben kwam ik eindelijk in een gebied dat wel mooi was en de moeite waard, het Peter Lougheed Provincial Park. De rest van de weg kun je dus beter vergeten. Het park kun je ook via de mooie Highway 40 bereiken namelijk.

Pincher CreekHierna naar Pincher Creek gereden. De omgeving is totaal veranderd in een heuvelig en wat droog gebied met veel landbouwgrond en grote ranches. Nature Trek noemt het "cowboygebied". En dat is het ook. Ook weer bijzonder.

Bij mijn aankomst in het motel in Pincher Creek werd ik verrast met de mededeling dat het motel was opgeëist door de overheidom de brandweerlieden te huisvesten die bezig zijn met de bestrijding van de bosbranden (!) en dat ik een ander motel kreeg in de buurt. Ook bleek dat Waterton Lakes is afgesloten voor alle toeristen en dat iedereen daaruit wordt geëvacueerd.  Geen Waterton Lakes dus voor mij.....
Intrek genomen in het andere motel dat me meer kost en minder biedt maar goed dat is dan overmacht. Even verder uitgezocht wat er nu verder aan de hand is in Waterton Lakes en dat is niet best.

Besloten om maar één nacht te blijven en mijn volgende verblijfplaats in Golden te contacten en of ik daar een nacht extra kan blijven. Door stom toeval (een wijziging van booking.com was niet doorgekomen) lukt dat dus en zal ik morgen noodgedwongen, zonder één blik op het wild en de natuur in Waterton Lakes, weer moeten vertrekken. Jammer, maar uiteraard veel erger voor de dieren en bewoners daar.

Het is beangstigend. Ik zit, buiten op een stoeltje voor mijn motel, dit te schrijven en ruik de bosbranden op 40 km hier vandaan. Ik zie de rook boven het gebied hangen en hoor de sirenes van brandweer en politie af en aan gaan. Ook hoor en zie ik de blusvliegtuigen over vliegen om hun belangrijke werk te gaan doen. Het redden van de natuur en van het wild.  Canada wordt dit jaar zwaarder dan ooit getroffen door de vele bosbranden. Al dat prachtige gebied, al die dieren in nood of op de vlucht, de mensen die vrezen voor hun bezittingen.
Nu is het ineens zó dichtbij.....Ik word er oprecht verdrietig van.....

1. J.M.M. van der Kruijk-Duijndam:
    10 september 2017
    Wat erg allemaal en dat ze het niet onder controle kunnen krijgen, zo een mooi land.
  2. Jo:
    10 september 2017
    Tjee .. 40km is ook eigelijk wel dichtbij ...idd heel erg voor de mensen daar..

Koppie op Mart😘
  3. Patries:
    10 september 2017
    He watammer dit, je komt steeds dichterbij. Kan me voorstellen dat dit niet is wat je had verwacht. Vakantie vieren in een rampgebied. Ik hoop dat je toch van de mooie dingen om je heen kunt genieten. Wij genieten in ieder geval van je foto's !
  4. Conny:
    10 september 2017
    Wat moet dit je een onmachtig gevoel geven, dat je niets kunt doen voor de natuur. Ik hoop dat er morgen weer mooie dingen op je pad komen.
  5. Rolf:
    10 september 2017
    Hoi Martin, de foto's zijn ondanks de sluierachtige waas toch indrukwekkend. Kan me wel voorstellen dat het een wat onmachtig gevoel geeft nu je daar zo dicht bij die branden zit. Je wordt toch geconfronteerd met de realiteit voor die omgeving met alles wat daar leeft. Ik blijf je reis aandachtig volgen..
  6. Jolanda:
    10 september 2017
    Hoi Mart, zo zit je onbezorgd op een 'hemels' stukje aarde te genieten van de rust, de stilte, de natuur en het volgende moment zit je bijna letterlijk in de brandhaard. Dat stond natuurlijk niet in de folder.... heel triest, dat zoveel moois in rook opgaat en het weer jaren gaat duren voor het hersteld is. Kan me voorstellen, dat het wat doet met het vakantiegevoel. Het is nu al een onvergetelijke reis, maar om een vervelende reden.
    Zorgen dat je op een veilige plek bent/blijft is prio 1. Hoop, dat er toch nog genoeg mooi momenten komen. Hou je haaks!
  7. Linda van der Stam:
    11 september 2017
    Hou je taai en doe voorzichtig. pak mee wat je nog pakken kan. De wereld staat op zijn kop met al zijn natuurrampen.
    x lin