Op naar Canmore

8 september 2017 - Canmore, Canada

Vandaag is het dag om afscheid te nemen van mijn heerlijke onderkomen in Tête Jaune en op weg te gaan naar mijn tussenstop in Canmore, zo'n 400 km zuidelijker.

Omdat het een lange weg is en omdat deze leidt over een van de mooiste routes van de wereld de Icefield Parkway van Jasper naar Lake Louise, besluit ik weer vroeg op te staan (05.00 uur) . Ook nu weer om de kans op wild te vergroten en om te genieten van de mooie route.

Elk vrouw (jong)Direct bij Jasper tref ik wéér Elken aan langs de snelweg. Eerst wat vrouwtjes en een jong dier (dezelfde als eerder?) en later ook een mannetje, nou ja man. Ik had in de berm geparkeerd en de vrouwtjes waren langs me gelopen en inmiddels achter mij toen ik het mannetje 15 meter voor mij zag. Elk manLangzaam kwam ook hij richting mijn auto maar omdat ik had gelezen dat het niet verstandig is om tussen een man en zijn vrouwen te komen en dat dat ziet zelden tot behoorlijke schade aan de auto leidt, besloot ik na wat foto's, wijselijk om hem de ruimte te gunnen. Mooie ervaring!

Na de tank nog even gevuld te hebben de beroemde Icefield Parkway op gereden richting het zuiden. Sombere dag helaas met af en toe een druppel regen en helaas waren de bergen nog steeds in nevelen van rook gehuld. Soms zag je alleen de contouren van de bergen helaas. Big horn sheepGelukkig kreeg ik onderweg nog wat Big Horns sheep te zien die mijn "leed"wat verzachtten.

De weg naat het zuiden verloopt over verschillende hoogtes en langs prachtige bergen en bergweiden. Op zo'n 2000 meter hoogte ligt de BLake bij Bow Passow Pass en daarbij ligt een prachtig meer.

Veel Chinezen die minutenlang in allerlei posen selfies willen maken die dan gruwelijk in de weg staan om een mooie foto te maken maar uiteindelijk na een "vriendelijk" verzoek van een collega fotograaf om anderen ook een fotomoment zónder Chinezen te gunnen, lukt het toch om een plaatje te maken Ook hier is helaas de rook weer te zien.

Via het overvolle Lake Louise en de zelfs afgesloten route naar Moraine Lake, waar ik na een korte blik besluit om gauw weg te gaan mijn route vervolgd naar Banff en Canmore. Daar wordt ik blij verrast met een supermarkt die verse Chinese gerechten aanbiedt. Hoewel ik wel genoeg Chinees heb gezien vandaag zwicht ik toch en trakteer mezelf op een heerlijke maaltijd.

Een lange reis en een wat leeg gevoel na vandaag. Het was toch wel een behoorlijke teleurstelling dat de route over de Icefield Parkway, wat één van mijn hoogtepunten van mijn reis moest worden, nu toch in rook is op gegaan door de krachten de natuur....

Morgen weer een dag. Hoop dat de rook nu gauw wegtrekt, want zelfs in Canmore is er nog rook...