Weg van de branden........

10 september 2017 - Golden, Canada

Bosbranden in Waterton LakesNa een korte nacht , gauw vertrokken richting Golden. Ik rij via Cranbrook en Radium Hot Springs weer naar het meer noordelijk gelegen Golden. Het heeft daar een dag geregend dus ik hoop dat ik daar even veilig zit en verschoond ben van de dikke rook die me nu al ruim 8 dagen "achtervolgt". Bij het verlaten van Pincher Creek kijk ik nog lange tijd tegen de rook boven Waterton Lakes aan dat 30-40 km zuidelijker ligt..... Indrukwekkend en beangstigend.

Na een uurtje rijden klaart de lucht langzaam op en keren het blauw en de heldere kleuren weer terug. Onderweg van Pincher Creek naar CranbrookHet landschap is nog steeds " Westerns" met hoge rotsachtige pieken in droge velden maar wordt naar mate ik dichter bij Cranbrook wordt groener en gevarieerder. Onderweg zie ik overal bordjes en afzettingen die vertellen dat alle bospaden zijn afgesloten ivm met het extreme bosbrandgevaar. Terecht....het is er kurkdroog.

Radium Hot SpringsNet voor Cranbrook neem ik de Highway 95 (Kootenay - Columbia Highway). Deze gaat in noordelijke richting naar Golden en al gauw wordt alles groener en helder van kleur. Het is een prachtige dag en ik geniet van alle vergezichten en laat de indrukken van de branden maar even los en richt me op de mooie dagen die ik nog voor me heb. De ontspanning keert terug en ik geniet weer met volle teugen van al het moois,

Big horn sheepBij Radium Hotsprings kijk even rond en overweeg even om de Hot Springs in te gaan maar bij aankomst daar wemelt het van de mensen dus ik besluit om het maar even te laten . Tijdens het rondrijden in het stadje tref ik wat mooie Big Horns aan die zich geduldig op de foto laten zetten.

Wanneer ik aan het eind van de dag na zo'n 500 km bij mijn nieuwe onderkomen  in Golden (Canyon Ridge Lodge) aankom wordt ik verrast met een prachtig appartement, van werkelijk alle gemakken voorzien, met balkon met uitzicht op de bergen én....een hottub...:-). Heerlijk! Mijn dag kan niet meer stuk.

Morgen wordt het een prachtige dag. Besluit weer vroeg op te staan. Op naar Lake Emerald en opnieuw gedeeltelijk de Icefield Pakway te rijden maar nu bij mooi weer zónder rook....Ben benieuwd.

1. Sylvia:
    12 september 2017
    Fijn dat je wat verder weg bent van de bosbranden. Hoop dat je nog heel veel moois tegen komt. Geniet er maar van hier regent, regent en regent het maar.
  2. J.M.M. van der Kruijk-Duijndam:
    12 september 2017
    Ja het is heel erg voor de mensen en dieren die daar wonen ,ik ben ook blij dat je dat gebied achter je
    laat het blijft toch angstig.
    Nu maar nog een paar dagen genieten van al het moois.
  3. Linda van der Stam:
    geniet van Lake Emerald; echt zooooo mooi!!!xx lin