28 aug De beer is los......

28 augustus 2017 - Alert Bay, Canada

Na wat internetproblemen nu eindelijk in de gelegenheid jullie even bij te praten over mijn belevenissen. te beginnen met een onvergetelijke dag naar de Grizzly's in de Knight Inlet bij Alert Bay op Vancouver Island.

05.30 uur op... Mist.... Nee hè...... Om half zeven melden aan de steiger. Uit het grote witte niets komt een bootje aanvaren. Met nog een Nederlandse gaan we op pad. We pikken nog wat mensen op in andere haventjes en gaan uiteindelijk met een z'n tienen richting de Knight Inlet. Alles voltrekt zich in de mist dus we krijgen er niet veel van mee. Na ruim twee uur arriveerden we in de riviermonding van de Knight Inlet, waar we overstappen in kleine ondiepe bootjes die de riviermonding opvaren. Gelukkig klaart het snel op nu en na enkele minuten zien we in de verte twee Grizzly's die elkaar achterna zitten. Ze zijn erg territoriaal en dulden niet gauw andere beren in hun "zone". De jongste wordt verjaagd en wij hebben prachtig zicht op de oudste vd twee die zich vervolgens van ons niets aantrekt en rustig op zoek gaat naar voedsel. Dat is door gebrek aan zalmen nu nog plantaardig voedsel en schelpen onder de stenen aan langs het water. De zalmen zijn laat dit jaar wordt verteld. Grizzly vrouwtje bij de Knight Inlet

Korte tijd later arriveert een derde Grizzly. Zij houdt eerbiedig afstand meer de verjaagde jongste komt nu toch in de knel tussen deze dames en besluit naar de overkant van het water te gaan zwemmen (400 m) en daar een rustiger gebied te zoeken. We volgen de zwemmende beer op gepaste afstand om haar niet in paniek te brengen nu ze redelijk "kwetsbaar" is in het water.

Amerikaanse Zeearend (Bald Eagle) met een stuk net gevangen zalmNadat we terugkeren op de zijde van de andere twee beren zien we een Bold Eagle met de restanten van een zalm. Eén van de beren ruikt de zalm op een afstand van 50-100 meter eenvoudig en zet het op een lopen naar de zeearend en verjaagt hem. De halve zalm laat ie van schrik los en de Grizzly heeft een heerlijke halve zalm. Beter dan niets moet ze denken.

Moeder Grizzly met haar twee jongenKort na dit tafereeltje zien we moeder beer met twee jongen verschijnen. Kennelijk is zij de hoogste in rangorde of gewoon omdat ze moeder is want de andere Grizzly's wijken voor haar en geven haar alle rust en ruimte met haat jongen. We zitten eerste rang wanneer je langs ons loopt met deze heerlijke jongen met een hoog knuffelgehalte. Iedereen is fluisterstil aan boord van het bootje en we genieten met volle teugen.

Grizzy jongHet hele spul wordt lange tijd gevolgd door ons mede doordat de schipper en onze gids het bootje in waadpakken te voet door het ondiepe water mee trekt. We zien dat de kleintjes het gedrag van de grote beren imiteren en ook onder stenen gaan zoeken. Soms zijn de stenen veel te groot om ze om te keren en staan ze er driftig aan te trekken en duwen. Uiteindelijk laten ze het maar en proberen ze het met kleinere stenen.

Na ene break verplaatsen we ons naar een andere riviermonding waar nog enkele Grizzly's worden gevonden. Met een totaal van 8 Grizzly's en twee jongen kunnen we spreken van een geslaagde beren excursie en gaan we zeer tevreden terug naar onze verblijfplaatsen. Ben 1500 foto's rijker. Kan niet anders zeggen dat het een TOP dag was. Het kost wel wat maar het is zeer zeker een aanrader voor iedereen die ooit naar Canada gaat.

1. Imke:
    Schitterende foto's !!
  2. Patries:
    Super!
  3. Linda van der Stam:
    31 augustus 2017
    ik wil daar ook zijn!!!!
  4. Ron van Vliet:
    1 september 2017
    Ik zeg alleen maar "Wauw"" ......