Punakaiki

12 december 2012 - Punakaiki, Nieuw-Zeeland

Na mijn avontuur op de gletsjer ben ik vertrokken naar het noorden. De route loopt langs de westkust via Punakaiki waar ik een tussenstop maak. Hier zijn de beroemde "Pancake rocks & Blowholes". Deze zijn ontstaan door het geweld van de golven op de leistenen rotsformatie. Door de kracht van het water zijn de zachte lagen tussen het leusteen weggeslagen waardoor het lijkt op een stapel pannekoeken. Er zijn stukken weggeslagen en er zijn door het geweld zelfs gaten ontstaan in de rotsen, de zogenaamde "Blowholes". Hier wordt het water tijdens hoog water met geweld door heen geduwd waardoor enorme zuilen van water ontstaan die een spectaculair beeld opleveren.

Vanmorgen vertrokken uit mijn huisje voor een nacht in Punakaiki en na, wederom een prachtige rit door de bergen aangekomen in "Cats Pjamas" in Nelson (Abel Tasman). Dit is het noordelijk deel van het zuider eiland, met een heerlijk klimaat (veel zon, minder regen) en met een geweldige natuur. Dat wordt weer genieten dus.....

1. Harry S.:
    12 december 2012
    Ik ben benieuwd naar je foto's van de zuilen van water, zal best wel spectaculair zijn!
  2. J.M.M. van der Kruijk-Duijndam:
    12 december 2012
    Wat een prachtige natuur is N.Z, het lijken in der daad net pannekoeken, wat ben jij aan het genieten.

Veel liefs mam
  3. Imke:
    12 december 2012
    Wat een geluk dat je steeds zo mooi weer hebt!
    Geweldig, die stranden.
    x Imke.
  4. Judith en bart:
    Ha Martin.
    Weer prachtige natuur. Het is ook zo heerlijk rustig daar. Ik zie bijna alleen foto's van de natuur en dieren en weinig mensen. Die natuurfoto's zijn erg mooi. Zoals ik het zie ben je echt tot rust gekomen. Dat kan ook niet anders in zo'n prachtige omgeving. Weet niet wanneer je weer terug komt naar Nederland maar geniet nog een paar dagen. We merken het wel op je reisblog wanneer je weer terug komt. In ieder geval ben je met kerst thuis begreep ik.
    Geniet nog even. Groetjes
    Judith
  5. Monique:
    13 december 2012
    Punakaiki vrij vertaald Puna=Panne kaiki = koek. Pannekoek dus :-)
  6. Tim:
    13 december 2012
    He Martin,
    Ik lees nu voor het eerst je blog pas op advies van Rob W. Wat een geweldige verhalen, foto's en ervaringen!!!!! Wat is het mooi daar aan de andere kant van de wereld, he!!! Goed om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt!! Geniet maar lekker verder!! Nieuw zeeland is ook nog een keer iets voor mij!!

He, enjoy en we spreken mekaar vast nog wel eens als je weer terug bent!!!

Groet,

Tim Baerselman