Franz Josef Glacier

10 december 2012 - Franz Josef, Nieuw-Zeeland

Na een prachtige rit vanuit Wanaka over de Haast pass ben ik gisteren in Frans Jozef aangekomen. Een klein plaatsje gericht op het toerisme rond de gletsjers hier.  Je kunt er rondvluchten maken, wandelen, cobinaties ervan, skydiven en naar de heetwater baden, massage etc etc. Er zij veelal jonge mensen zoals backpackers en groepen die op avontuur uit zijn.

Vandaag een combinatie gemaakt van een helicopter vlucht naar de gletsjer, gevolgd door een wandeling/klimtocht van drie uur over de gletsjer. Wat een geweldige ervaring is ook dat weer. Het lijkt zo eenvoudig, maar dat pakt anders uit. Voorzien van speciaal schoeisel met klimijzers, warme kleding en diverse instructies hebben we zo'n 100 meter geklommen en afgedaald. Met een pikhouweel werd een trapje gemaakt door de gids zodat je, soms met touw, kon klimmen of afdalen. Door zeer nauwe, meters hoge, wanden van blauw ijs, over diepe gaten en stroompjes water ploegden we ons voort met een tempo van een slak... Er werd, uiteraard geen enkel risico genomen door de gids. Na een geslaagde rondtour met uitleg, werden we weer door de heli opgepikt en netjes afgezet in het dorpje Frans Jozef. Na ons werden alle vluchten verder geannuleerd ivm de opkomende bewolking en regen... We hebben dus geluk gehad.

Weer een TOP dag!

1. Hanneke:
    10 december 2012
    Hoi Martin!
    Je glimlach op de foto zegt genoeg; je geniet met volle teugen! Super hoor, al die activiteiten die je onderneemt. Ik ben er van overtuigd dat je inmiddels ruim hebt " losgelaten" en met heel veel nieuwe energie straks terugkeert. Geniet er van!

groetjes,
    Hanneke
  2. Eelco:
    10 december 2012
    Hoi Martin,

Ook dit ziet er weer "ijzig" prachtig uit. Super gaaf. Ik geniet op afstand enorm met je mee.

Geniet, geniet........ geniet !

Groet Eelco.