Clearwater - Wells Gray Park

4 september 2017 - Clearwater, Canada

Afgesloten ivm de bosbrandenVanmorgen om 5 uur op en vrijwel direct vertrokken naar het Wells Gray Provincial Park. Ivm de bosbranden en de evacuatietijd voor de vele bezoekers zijn vrijwel alle lange wandeltochten afgesloten. Jammer hoor. Men zegt dat het een fantastisch park is maar ik kan er helaas niet veel van zien. Het beste er maar van gemaakt en enkele bezienswaardigheden langs de hoofdweg door het park (ruim 50 km) bekeken.

Zalm die de strijd aangaat tegen het woeste water van Clearwater RiverLangs de weg die gedeeltelijk (20 km) uit gravel bestaat vind je diverse prachtige stroomversnellingen in de Clearwater river. De zalmen proberen hier de soms kolkende stroomversnellingen te nemen. Bij de laatste en tevens grootste stroomversnelling springen ze met hun laatste krachten tegen de enorme watermassa op, maar helaas is deze barrière onneembaar. Ze zullen na een aantal pogingen terugkeren naar rustiger water waar ze hun eitjes zullen afzetten en uitgeput zullen sterven of ...worden opgegeten door de visarenden, zeerarenden of zwarte beren die ze al staan op te wachten.....

Helmcken Falls (141 meter hoog !)Aan het eind van mijn dag heb ik nog even de enorme Helmcken waterval bezocht. indrukwekkend met een hoogte van 141 meter stort een enorme hoeveelheid water naar beneden in een diep ravijn dat in de loop van 10000 jaar (sinds de laatste ijstijd) is ontstaan.

Well Gray Park heeft me helaas niet kunnen bieden wat ik er van verwacht had, maar desondanks heb ik een prima dagje gehad. Het weer werkt ook uitstekend mee. Prachtig zonnig weer met een temp van 6 gr in de vroege ochtend tot 32 gr in de middag.
Morgen naar Mount Robson, de hoogste berg van Canada midden in de Rocky Mountains. Ook vast weer een spannend avontuur.

1. J.M.M. van der Kruijk-Duijndam:
    5 september 2017
    Mooie natuur genieten maar.