Drie geweldige dagen op het grote barrière rif bij Whit Sundays

16 november 2012 - Airlie Beach, Australië

Ben weer boven water en weer in de "verbindingen". Ik ben dinsdag om 12 uur aan boord gegaan van de Emperor Wings 2. Een prachtige catamaran voorzien van alle gemakken. Met mij nog 25 passagiers en zes bemanningsleden waarvan een kok. Na inchecken naar White heaven gevaren. Een spierwit strand wat je allen in je dromen ziet. Echt geweldig! In de middag gedoken in een baai in de omgeving van Whit Sunday Island. Wel een beetje toeristisch allemaal, maar toch de moeite waard. Iedere avond werd er in de lounche een verslag gegeven van de dag met alle foto's van de dag die de bemanning van ons had gemaakt, op een groot lcd scherm. Met zijn allenop het dek de zonsondergang zien en lekker napraten.

De tweede dag onder zeil, koers gezet naar het "outer reef". Het was een bijzondere dag in Australie ivm de Total eclipse van de zon. In het Noorden zou de maan geheel voor de zon komen te staan. Bij ons wat dat voor twee derde. Iedereen op het dek met drie dubbele zonnebrillen voor de ogen en camera's.

Daarna een tweede duik op Beat Reef met prachtige vissen en koraal. Ter afsluiting een spectaculaire nachtduik, waarbij we voortdurend vergezeld werden door Giant Travelli's, een soort enorme tonijn die het licht van mijn onderwaterlamp gebruiken om op kleine visjes te jagen.

De derde dag bracht ons twee fantastische duiken waar we o.a. twee prachtige haaien aantroffen die elkaar aaan het versieren waren. Enorme groene schildpadden kruisten later ons duikpad. Heb nog een tijdje heerlijk achter een van deze dieren gezwommen. Wat een geweldige ervaring blijft dat toch. Het koraal was, vooral tijdens deze duik, heel fraai en onbeschadigd. Prachtige clownsvisjes en honderden andere prachtig gekleurde vissen en weekdieren.

Tussendoor nog gesnorkeld, dus volop aan mijn zwem en duiktrekken gekomen. Leuk ook om met zo'n gevarieerd internationaal gezelschap drie dagen op een prachtig schip te vreblijven. Kortom: weer een geweldig avontuur.

1. Monique:
    16 november 2012
    Lieverd wat onzettend gaaf allemaal. Blij dat je je droom zo mag beleven ! We missen je wel hoor. Hele dikke knuffel Monique
  2. J.M.M. van der Kruijk-Duijndam:
    16 november 2012
    Wat een belevenis ik ben wel een beetje jaloers maar je van Harte gegunt.
    Liefs mam
  3. Alexandra van Vliet:
    16 november 2012
    Jaloers!!! ;) Fijn dat alles zo aan de verwachtingen voldoet. Heerlijk ook met zo'n internationaal gezelschap, altijd zo gezellig & bijzonder die onverwachte contacten en culturele verschillen maar toch ook overeenkomsten. En het duiken, tja.. Geweldig! Geniet!
    Liefs, je nichtje
  4. Judith en bart:
    Ha Martin
    Zoals ik je foto's zie komt je hobby als vogelaar weer helemaal goed van pas. Wat een prachtige vogels leven daar. Die kangeroe met jong is ook erg leuk. Maar goed dat die 2 haaien alleen maar oog voor elkaar hadden konden jullie rustig de boel verkennen. Blijf genieten en later zal ik er vast wel meer over horen.
    Groet Judith
  5. Tessa:
    17 november 2012
    Ha Martin,
    Wat een geweldige belevenissen allemaal en mooi om te horen hoe je geniet. Geniet hier met je mee vanuit koud Nederkand.

Lieve groeten, tessa
  6. Pauline:
    18 november 2012
    Waanzinnig allemaal, je bent echt aan het genieten, da's goed zichtbaar op de foto's!! :)) Wat een prachtige omgeving zeg, en leuk zo'n internationaal gezelschap.
    Ik kijk uit naar je vlgde verhaal.... ;)
    vanuit een regenachtig NL....
    grtz, Pauline
  7. Martin van denHeuvel:
    18 november 2012
    Blijf genieten van al het moois.