Twee geweldige duiken op de SS Yongala

12 november 2012 - Airlie Beach, Australië

Had dit wrak op internet gevonden bij de voorbereiding voor mijn reis. De resiorganisatie kende het niet, dus online geboekt. WAT EEN GEWELDIGE DUIKPLEK IS DIT. Misschien wel de mooiste van al mijn bijna 100 duiken. Het wrak ligt voor Alva Beach bij Ayr op zo'n drie kwartier varen met een hele snelle fastboat.  Het ligt er al honderd jaar op zo'n 30 meter diepte. Het is 100 meter lang en heeft naar zeggen meer vissoorten dan waar ook ter werled. Heb met recht mijn ogen uitgekeken. Groupers (baarsachtigen) van anderhalve meter zijn niets bijzonders. Er zwemt er zelf een met de afmeting van een volkswagen! Wat een vis is dat! Je zwemt gewoon tussen alle vissen door. Zwom op enig moment tussen wel honderd soort grote maanvissen. Ze komen gewoon even bij je kijken. Klein en Groot. Er zwom een marble ray op een meter of twee langs me heen. Zo'n dier is dus gewoon drie-vier meter in doorsnede. Machtig gezicht! kijk maar eens in google! Men claimt dat dit het mooiste wrak ter wereld is. Ik trek het niet in twijfel. Kortom: Ik heb ontzettend genoten!

Vanmorgen naar Airliebeach vertrokken. Heel leuk badplaatsje van waaruituit de boten naar Whitsundays vertrekken. Daar kun je dus op het grote barriere rif duiken, snorkelen en zwemmen. Heb ingechekt op de emperor. Een heeeeele grote catemaran, waar ik drie dagen op verblijf om te gaan duiken op het zogenaamde 'outer reef'. Daar vind je het grote spul, zoals schildpadden, manta's en.... heel veel haaien! Spannend dus. Morgen vertrek ik en ben ik even uit de verbindingen. Tot later!

1. Imke:
    12 november 2012
    Zo te lezen voel je je als een vis in het water!
    Heerlijk voor je !! x Imke
  2. Hanneke:
    12 november 2012
    Hoi Martin! Zo te zien geniet jij evenveel van onderwater als er boven! Prachtig wat je allemaal beleeft. En heerlijk decadent, zo'n catamaran :-) Groet vanuit Kunduz (met inmiddels een nieuwe generaal...)
    Hanneke
  3. Martin van denHeuvel:
    12 november 2012
    Geweldig Martin. Ik zal de uitgebreide verhalen wel horen als je terug bent. Ik hoop voor je dat de andere duiken net zo mooi zullen zijn. Gr Martin
  4. J.M.M. van der Kruijk-Duijndam:
    12 november 2012
    Wat heerlijk dat je zo geniet, ik geniet er hier vandaan mee.
    Liefs Mam
  5. Alexandra van Vliet:
    12 november 2012
    Klinkt super! Om de één of andere reden krijg ik geen melding van de reisverslagen, dus had het even gemist!
    Maar fijn dat je het zo naar je zin hebt!
  6. Hans en Jolanda:
    12 november 2012
    Hoi Mart, net je verslagen van Mareeba, Hidden Valley en je duikavontuur gelezen. Wat blijkt er toch veel moois in de wereld te zien !! En wat heb je jezelf een mooi kado gedaan ! Spannend, in die tent met al dat geluid om je heen en het idee, dat er 'gewoon' iets kan binnenlopen/-sluipen/-kruipen (lekker wel, die foto van die slang erbij....). Of ik dan ook 'gewoon' zou verder slapen.... Met jouw duikervaring heb je toch al wel e.e.a. gezien, maar deze onderwaterwereld zette volgens mij alles op grote afstand. Moet geweldig zijn om tussen de 'bewoners' rond te kunnen zwemmen. Ben je niet bang voor zulke grote vissen ? Ik lees, dat je nu op weg bent naar een duikplek met haaien. Nu zijn er veel soorten haaien. Hoop niet, dat je oog in oog komt met 'the Great White'.
    Geniet lekker verder (met een grote G).
    Groeten (uit een herfstig NL), ook van Hans, Jolanda
  7. Ayse:
    Hi Martin,
    Duiken op de Yongala, dat klinkt helemaal geweldig en dan met al die (grote) vissoorten, bijzonder hoor!. Waarschijnlijk had je ook heel goed zicht denk ik.
    En nu richting grote barriere rif om te duiken met haaien, manta's, schildpadden...super hoor, dat lijkt me ook zo geweldig.
    Dat moet volgens velen 1 van de mooiste duikplaatsen ter wereld zijn. In ieder geval een mooi vooruitzicht!
    Ben heel benieuwd naar je ervaringen, dat wordt nog wel vervolgd. Geniet volop nog!
    groetjes,
    Ayse
  8. Judith en bart:
    13 november 2012
    Ha Martin
    Je bent weer aardig je accu aan het opladen door te genieten van de mooie dingen van moeder aarde. Zwemmen in een heel groot aquarium met prachtige vissen om je heen dat gaat nog wel. Dan die duik die je nu hebt genomen met haaien wat eng zeg. Hoop dat je deze mail nog wel leest (geintje) Blijf genieten Martin ik gun het je van harte!!
  9. Janneke:
    13 november 2012
    Dag Martin. IK
    k heb het gevoel dat ik, door het lezen van je verslagen, een beetje met je mee reis. Ik hoopte dat je ook een onderwatercamera mee had. Ik begrijp van niet. Jammer, nu kan ik niet via je foto's zien wat jij in het echie hebt meegemaakt. Geniet van alle indrukken! Enneh... niet te dicht bij de haaien!
  10. Pauline:
    14 november 2012
    zucht....wat een naar leven heb jij toch.... ;((
    ENJOY van je duiktrip!! wij gaan er ongetwijfeld over lezen en horen......

grs,
    Pauline